Výroba a úprava čepelí nožů


Jak vyřezat lžíci, postavit kánoe, nebo vyrobit mini jaderný reaktor? Diskutujte o tom tady!

Příspěvky: 102

Registrován: stř 15. čer 2011 10:29:02

Příspěvek stř 15. čer 2011 10:32:07

Výroba a úprava čepelí nožů

Zdravim chalani,

chcel by som sa spytat, ci by ste mi nevedeli poradit ohladom osetrenia cepele noza. Noz som robil kedysi davno tak 10r dozadu, cepel je pomerne kvalitna a tvrda, no trapi ma jedna vec, zachadza pri vstyku s kyselimi vecami, teda tekutinami... a ked ju nevytriem do sucha tak aj trosku zahrdzavie, ostrost drzi dost dobre ... rozmyslam nad rozbitim noza a chcel by som ju skusit dakosi zakalit alebo neviem... ak mate niekto skusenosti skuste poradit ....

Příspěvky: 461

Registrován: pon 23. kvě 2011 22:57:16

Bydliště: Ostrov

Příspěvek stř 15. čer 2011 10:54:21

Re: Zachadzanie NOZA

možná by pomohla prášková barva na celou čebel-následně vypálit a mohlo by být po problému....a pokud se jedná o to,že ti čepel rezne při styku s kyselinou tak to rezne 50 % nožů a je to tipem oceli....jediná ocel,která tomu je rezistivní je damašká ocel a nebo nerezavá....ale o tom ti víc řeknou kluci z týmu jak přežit mají různé hračky a poradí spíš...pokud rezne tak to už nijak nezakalíš :(jedine ten práškovej autolak

Příspěvky: 102

Registrován: stř 15. čer 2011 10:29:02

Příspěvek stř 15. čer 2011 10:57:01

Re: Zachadzanie NOZA

Takto vyzera cepel noza. Davnejsie som sa ju snazil prebrusit, no ked som videl ze nepomaha, tak som to nechal tak, inak je to hubarsky nozik... pekne vidiet aj nabrusenu cast... no keby ho umyjem a necham ho len tak oschnut, tak zajde ... popripade ak tam ostane kvapka vody zhrdzavie ...

Příspěvky: 461

Registrován: pon 23. kvě 2011 22:57:16

Bydliště: Ostrov

Příspěvek stř 15. čer 2011 11:03:03

Re: Zachadzanie NOZA

helbo píše:Takto vyzera cepel noza. Davnejsie som sa ju snazil prebrusit, no ked som videl ze nepomaha, tak som to nechal tak, inak je to hubarsky nozik... pekne vidiet aj nabrusenu cast... no keby ho umyjem a necham ho len tak oschnut, tak zajde ... popripade ak tam ostane kvapka vody zhrdzavie ...


tak v tom případě ho zahoď za psem....nůž kterej zresne přio kontaktu z vodou není nůž z oceli ale z plechu či z čeleza :(za pár korun si dneska koupíš kudlu s oceli která tě přežije

Příspěvky: 102

Registrován: stř 15. čer 2011 10:29:02

Příspěvek stř 15. čer 2011 11:32:21

Re: Zachadzanie NOZA

je mi ho luto vyhodit :) ... zelezo to urcite neni, totizto nepruzi vobec ... neviem co to je za matros ... no cepel bola z dakeho ruskeho "žabikláču" :)

Příspěvky: 137

Registrován: stř 02. úno 2011 21:27:56

Bydliště: Velké Meziříčí

Příspěvek stř 15. čer 2011 11:57:12

Re: Zachadzanie NOZA

Rozhodně bych ho nezahazoval. Ten nůž je z normální uhlíkové oceli a ta bohužel chytá patinu a i rezne. Je to její vlastnost. O takový nůž je potřeba se staral. Po použití ho omýt, nebo alespoň otřít a namazat olejíčkem. Já to dělám tak, že s ním uříznu kousek špeku nebo salámu a lehce otřu. Tím se zamezí reznutí. Patina bohužel zůstane, ale zase na druhou stranu, je i hezká a svědší o používání a i o stáří. Rozhodně takový nůž nepatří "hodit po psu". Uhlíková ocel má i výhody proti nerezu. Dá se totiž poměrně dobře nabrousit i v polních podmínkách a je možno ji nabrousit "jedovatěji". Je prostě ostřejší. A i damašek rezne. Aby nereznul, musel by být kovaný z nerezu tzv. Damasteel. A i nerez dokáže zreznout např. u moře.

Příspěvky: 102

Registrován: stř 15. čer 2011 10:29:02

Příspěvek stř 15. čer 2011 12:07:36

Re: Zachadzanie NOZA

engys píše:Rozhodně bych ho nezahazoval. Ten nůž je z normální uhlíkové oceli a ta bohužel chytá patinu a i rezne. Je to její vlastnost. O takový nůž je potřeba se staral. Po použití ho omýt, nebo alespoň otřít a namazat olejíčkem. Já to dělám tak, že s ním uříznu kousek špeku nebo salámu a lehce otřu. Tím se zamezí reznutí. Patina bohužel zůstane, ale zase na druhou stranu, je i hezká a svědší o používání a i o stáří. Rozhodně takový nůž nepatří "hodit po psu". Uhlíková ocel má i výhody proti nerezu. Dá se totiž poměrně dobře nabrousit i v polních podmínkách a je možno ji nabrousit "jedovatěji". Je prostě ostřejší. A i damašek rezne. Aby nereznul, musel by být kovaný z nerezu tzv. Damasteel. A i nerez dokáže zreznout např. u moře.


no s tym brusenim mas pravdu ... napr. doma ho brusim klasicky na osle, to je na nom aj vidno, no ked som vonku a mam chvilku tak si najdem daky jemny kamen, prebehnem po nom niekolko desiatok krat a je s neho britva a pomerne dlho drzi aj ostrie ... no nic vidim to teda asi len na rozmlatenie rucky, kvalitne vylestenie (teda zbavim ho pokovovania) a spravim mu novu rucku + puzdro... vies a na hubarcine nenosis casto so sebou daku salamu ci nieco mastne :), tak za tych par hodin ho chyti tak ci onak, ale ostrie je vyborne ako si uz pisal ...
btw... nemate daku stranku, na ktorej by som sa docital nieco o vyrobe puzdra ? krok po kroku ?
Uživatelský avatar

Administrátor

Příspěvky: 449

Registrován: stř 02. zář 2009 12:18:12

Příspěvek stř 15. čer 2011 12:14:28

Re: Zachadzanie NOZA

Dneska je spousta moznosti, jak kvalitne osetrit nuz z uhlikovky. Nejjednodussi je ho vylestit do zrcadloveho lesku, hur pak bude chytat patinu. A jinak se nabizi moznosti jako cerneni nebo, pokud je nuz opravdu hodne kvalitni a jsi ochotny priplatit, nitridace (DLC, TiNi, AlTi a buhvi jake jeste, zde vsak hrozi riziko popusteni ocele)
Uživatelský avatar

Administrátor

Příspěvky: 449

Registrován: stř 02. zář 2009 12:18:12

Příspěvek stř 15. čer 2011 12:16:55

Re: Zachadzanie NOZA

*Stuji* píše:
tak v tom případě ho zahoď za psem....nůž kterej zresne přio kontaktu z vodou není nůž z oceli ale z plechu či z čeleza :(za pár korun si dneska koupíš kudlu s oceli která tě přežije


Na tvem miste bych nebyl tak kategoricky. Na nozich z uhlikovek proste patina vznika, at chces, nebo ne. Ale rozhodne to nesnizuje jejich kvalitu. Pokud dorazis na sraz, muzeme porovnat tvuj nerezovy nuz s nejakym uhlikovym a uvidis rozdil.

Příspěvky: 102

Registrován: stř 15. čer 2011 10:29:02

Příspěvek stř 15. čer 2011 12:48:19

Re: Zachadzanie NOZA

rozmyslam nad niecim novym ... bum mikov uton ( http://www.municak.sk/noze-dyky/mikov-u ... o-392-og-1 ) alebo nad niecim od COLD STEEL ... no neviem sa rozhodnut, rozhodne potrebujem nieco tazsie ... lietam aj paraglid, tak ak by som to nahodou zastromoval (zakrickoval), tak aby som si mohol vysekat padak :) ...

No noz ktory chcem osetrit urcite nevyhodim, je to noz z mojho "mladi" ... chcem mu vymenit rucku a dako ho osetrit ... no ok najlepsie bude teda ked ho brutalne vylestim ... mam aj lestiaci kotuc, len ziadnu lestiacu pastu ... cim lestit ? musim kupit nieco specialne ...

a btw cepel som uz raz vylestil brutalne na hladkom kameni, no casom zasla i tak ...

Příspěvky: 137

Registrován: stř 02. úno 2011 21:27:56

Bydliště: Velké Meziříčí

Příspěvek stř 15. čer 2011 13:10:00

Re: Zachadzanie NOZA

Návodů je dost na http://www.jatagan.eu a čtení na dlouho a i návody jsou na http://www.knife.cz

Příspěvky: 102

Registrován: stř 15. čer 2011 10:29:02

Příspěvek stř 15. čer 2011 14:50:30

Re: Zachadzanie NOZA

ta D2 ocel a podobne sa daju kupit klasicky v zeleziarstvach, ci musim hladat inde ?
Uživatelský avatar

Administrátor

Příspěvky: 449

Registrován: stř 02. zář 2009 12:18:12

Příspěvek stř 15. čer 2011 19:30:29

Re: Zachadzanie NOZA

Zacal bych nejakou uhlikovou, D2 je hrozne nachylna na presne kaleni. Pokud se nedodrzi, bude se sypat. Tu je lepsi kalit v profi kalirne, treba Bodycote.

Příspěvky: 137

Registrován: stř 02. úno 2011 21:27:56

Bydliště: Velké Meziříčí

Příspěvek stř 15. čer 2011 21:27:11

Re: Zachadzanie NOZA

nehledě na to, že D2 je sama o sobě tvrdá jak sv.ňa a po kaleni ještě víc. na tu je potřeba už nějaké lepší vybavení. samozřejmě že jde opracovat i pilníkem a smirkem, ale toho času... doporučil bych ze začátku nějakou uhlíkovku třeba 14260 nebo 19312 atd. případně obyčejnou nerez například 17029 a nebo koupit hotovou čepel a udělat třeba jen ručku a pouzdro.

Příspěvky: 461

Registrován: pon 23. kvě 2011 22:57:16

Bydliště: Ostrov

Příspěvek stř 15. čer 2011 22:05:05

Re: Zachadzanie NOZA

engys píše:nehledě na to, že D2 je sama o sobě tvrdá jak sv.ňa a po kaleni ještě víc. na tu je potřeba už nějaké lepší vybavení. samozřejmě že jde opracovat i pilníkem a smirkem, ale toho času... doporučil bych ze začátku nějakou uhlíkovku třeba 14260 nebo 19312 atd. případně obyčejnou nerez například 17029 a nebo koupit hotovou čepel a udělat třeba jen ručku a pouzdro.


a to je přesně ono....někde jsem tu pouštěl do svéta stránky na kterých se dali sehnat stavebnice nožů právě v kvalitě D2

a pokud by došlo k výrobě tak to nezapomeň natočit....hlavně to pouzdro....

btw kde sehnat kůži na výrobu pochvy?existuje nějaký e-shop?

Příspěvky: 102

Registrován: stř 15. čer 2011 10:29:02

Příspěvek stř 15. čer 2011 23:21:39

Re: Zachadzanie NOZA

no jedna sa mi hlavne o taku ocel, ktora nebude zachadzat ... a mam doma vsetko od flexy cez brusku, lesticku atd :) popripade autogen :) ... rozmyslal som aj nad tym, ze by som slikvidoval aj daku motyku alebo ryl ... ci daky HSS nastroj ... pod uhlikovou ocelov si neviem nic vybavit, neviem ci som sa s tym uz stretol ...

Příspěvky: 102

Registrován: stř 15. čer 2011 10:29:02

Příspěvek stř 15. čer 2011 23:26:11

Re: Zachadzanie NOZA

jasne o 14260, tusim sa tiez kali, no netreba na to presny postup ... ako mam infra teplomer ... tak by mi bodla priblizna teplota kalenia pre ocel 14260 ... potom by som ju pichol do truby tak na pol hodku +- ...

Příspěvky: 137

Registrován: stř 02. úno 2011 21:27:56

Bydliště: Velké Meziříčí

Příspěvek čtv 16. čer 2011 9:18:54

Re: Zachadzanie NOZA

14260 se kalí na 840-880°C. U těch nerezovek je problém ten, že se kalí na cca 1100°C, ale hlavně, ta teplota se tam musí udržet po určitou dobu v řádech až několika desítek minut a to je s autogenem dost problematické, udržet celou čepel na stejné a nekolísající teplotě. Věř mi, mám to vyzkoušeno. Sám kalím autogenem 14260 a u delších čepelí je to fakt špatné, nehledě na to, že se tím, jak se prohřívá nestejně, tak se čepel má snahu ohýbat.

Příspěvky: 461

Registrován: pon 23. kvě 2011 22:57:16

Bydliště: Ostrov

Příspěvek čtv 16. čer 2011 9:42:22

Re: Zachadzanie NOZA

engys píše:14260 se kalí na 840-880°C. U těch nerezovek je problém ten, že se kalí na cca 1100°C, ale hlavně, ta teplota se tam musí udržet po určitou dobu v řádech až několika desítek minut a to je s autogenem dost problematické, udržet celou čepel na stejné a nekolísající teplotě. Věř mi, mám to vyzkoušeno. Sám kalím autogenem 14260 a u delších čepelí je to fakt špatné, nehledě na to, že se tím, jak se prohřívá nestejně, tak se čepel má snahu ohýbat.


teď jsem to chtěl říct,vždyť se to musí pod autogenem ohejbat....
možná by váš problém vyřešila nějaká tuningová triska neco delší kde bude těchto trisek v určitém rozestupu v řadě několik
takové hrábě z trisek...

Příspěvky: 102

Registrován: stř 15. čer 2011 10:29:02

Příspěvek čtv 16. čer 2011 11:56:14

Re: Zachadzanie NOZA

engys asi by bolo najlepsie vyrobit si uhliky a skusit si nasucho udrziavat teplotu, po urcitu dobu... napr podfukovanim kompresora ... konstantny prisun vzduchu atd ... je to asi len o cviku ... autogenom by to clovek neustal :)
Uživatelský avatar

Administrátor

Příspěvky: 449

Registrován: stř 02. zář 2009 12:18:12

Příspěvek čtv 16. čer 2011 12:22:41

Re: Zachadzanie NOZA

Jednoduchý návod na výrobu výhně:

Materiál:

Stará pánev
Kastrol
Starý vysávač
Skleněné vlákno
Dřevěné úhlí

Nástroje:

Vrtačka
Nůžky na ocel
Přílohy
001.jpg
Vezmeme pánev a uděláme v ní 18-20 otvorů.
001.jpg (28.17 KiB) Zobrazeno 16251 krát
002.jpg
Vezmeme kastrol, v boční stěně uděláme otvor v průměru 1,5 krát větší než průměr hadice vysávače. Tento velký otvor poslouží k regulaci teploty, stačí zacpat díru skelným vláknem.
002.jpg (27.88 KiB) Zobrazeno 16251 krát
003.jpg
Dále sestavíme takovou výheň.
003.jpg (31.2 KiB) Zobrazeno 16251 krát
004.jpg
Do pánve dáme uhlí a zapálíme to.
004.jpg (34.68 KiB) Zobrazeno 16251 krát
005.jpg
Nebojte se, reakce obvykle nebývá tak silná
005.jpg (24.54 KiB) Zobrazeno 16251 krát
006.jpg
Vše je připraveno pro tepelné zpracování. Dáme do ohně nůž, který chceme kalit.
006.jpg (27.11 KiB) Zobrazeno 16251 krát
Uživatelský avatar

Administrátor

Příspěvky: 449

Registrován: stř 02. zář 2009 12:18:12

Příspěvek čtv 16. čer 2011 12:27:35

Re: Zachadzanie NOZA

A další návod:

Jak to funguje, je snad jasné :)
Přílohy
5.jpg
5.jpg (24.71 KiB) Zobrazeno 16251 krát
4.jpg
4.jpg (26.75 KiB) Zobrazeno 16251 krát
3.jpg
3.jpg (24.62 KiB) Zobrazeno 16251 krát
2.jpg
2.jpg (23.96 KiB) Zobrazeno 16251 krát
1.jpg
1.jpg (29.55 KiB) Zobrazeno 16251 krát

Příspěvky: 102

Registrován: stř 15. čer 2011 10:29:02

Příspěvek čtv 16. čer 2011 12:38:51

Re: Výroba a úprava čepelí nožů

druhy sposob sa mi zda sikovnejsi ... no neviem co je lepsie na rovnomerne rozmiestnenie tepla :)
Uživatelský avatar

Administrátor

Příspěvky: 449

Registrován: stř 02. zář 2009 12:18:12

Příspěvek čtv 16. čer 2011 12:39:51

Re: Výroba a úprava čepelí nožů

Prvni zpusob je predevsim pro kovani cepeli, druhy pro kaleni jiz hotovych.

Příspěvky: 102

Registrován: stř 15. čer 2011 10:29:02

Příspěvek čtv 16. čer 2011 12:55:39

Re: Výroba a úprava čepelí nožů

si mi premenoval threed :) ... ccc :)
No ok dik teda za rady ... uz treba spravit len poslednu skusku v bc a mozem experimentovat :)
Další

Zpět na Tipy a triky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Český překlad – phpBB.cz
phpBB SEO